0

Köpvillkor

Följande villkor gäller vid konsumentköp mellan Internetkund och www.emilixfabrics.se/

Godkännande av allmänna villkor:

Genom att göra en beställning via Webbutiken, intygar du att du har läst dessa Villkor, att du godkänner Villkoren samt att du åtar dig skyldighet att följa dem.


1. Företagsinformation
www.emilixfabrics.se/ tillhandahålls av Emily Wigerhäll med Org nummer 851202-3642. Information & bilder på hemsidan ägs av företaget eller partner och får inte kopieras eller användas utan tillåtelse.


2. Priser
Varje vara anges inklusive moms i Svenska kronor. I kundvagnen ser man det totala priset inklusive alla avgifter så som moms, frakt och betalningar.
Vi gör vårt bästa för att beskriva varan så korrekt som möjligt, Vi reserverar oss för felskrivningar, prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel i våra varor och annonser.

Alla priser som anges på www.emilixfabrics.se/ gäller för internetbutiken. Prisskillnader kan förekomma mellan den fysiska butiken & e-handel.


3. Betalning
Betalning sker genom vald betalningsmetod i kassan.

Betalningsmetoden tillhandahålls av stripe/klarna med möjlighet till kortbetalning, samt "köp nu betala sen". Debitering av ditt betalkort sker direkt.

Går även att betala med Swish gör då er betalning till 123 673 4883 skriv ert namn i meddelandet, så hanterar vi er order efter att ni genomfört betalningen.


4. Frakt & Fraktmetoder
En fraktkostnad om 79 kr tillkommer på beställningar till privatperson.

Vid köp över 1450 kr så bjuder vi på frakten. Vi levererar din beställning med Postnord till ombud, Ditt paket ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar från att ditt paket anlänt.


5. Leveranser

Vi strävar efter att sända dina varor så snabbt som möjligt. Normalt packar vi din order nästkommande vardag.
Paketen sänds ut från vårt lager, vardagar 12.00

Du kan välja ”hämta i butik”, då packar vi varorna och dessa finns att hämta i den fysiska butiken under öppettiderna. Du får ett meddelande när din order är klart för upphämtning.

Leverans sker till den leveransadress som du anger vid beställningstillfället eller till ett postombud i närheten. Vi kan inte hållas ansvariga för om ditt paket inte når fram till dig på grund av att du har angett fel adress, stavat fel eller liknande.


6. Outlösta paket
För varor som inte hämtas ut i tid, utan returneras till oss förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift på 250 sek, för att täcka våra faktiska kostnader för returen.
För klippta metervaror debiteras du fortfarande för fullt ordervärde.



7. Order

Vi har ett minsta ordervärde på tyger på metervara, 0,5m (dvs 5dm)
På band & spets mm är minsta ordervärde 1m
Minsta ordervärde på knappar är 5st knappar

Ingen ångerrätt/retur på klippta varor eller produkter sydda/tillverakde på beställning till/för dig.


8. Åldersgräns:
I samband med beställning av varor via Webbutiken intygar du som Kund att du är minst 18 år gammal och att du självständigt kan ingå rättsligt bindande avtal med oss.


9. Behandling av personuppgifter:
När du köper varor från oss via vår Webbutik, behöver vi behandla dina personuppgifter för att kunna fullfölja våra skyldigheter enligt avtalet, som att leverera varorna till dig och erbjuda dig den service som behövs för att genomföra köpet. Din integritet är viktig för oss och vi behandlar personuppgifter i enlighet med GDPR. Genom att ingå avtal med oss eller kontakta oss, ger du oss även ett allmänt förhandstillstånd och samtycke till att vi anlitar under biträden för att kunna fullfölja din order.


10.Felstavningar och felaktiga beskrivningar
Vi reserverar oss för eventuella innehållsfel och felskrivningar avseende informationen som framgår i Webbutiken såsom exempelvis felaktiga priser, produktbeskrivningar, lagerstatus m.m.eller innehållsfel och felskrivningar som förekommer på andra webbplatser, sociala medier m.m. som avser de tjänster/varor som vi tillhandahåller eller vår verksamhet, och vi förbehåller oss rätten att korrigera upptäckta fel.


11. Reservationer
Det kan förekomma otillgängliga och slutsålda varor på Webbplatsen. Om en viss vara som du har beställt inte finns lager, kommer du att bli kontaktad av oss. Vi kommer även att återbetala dig för eventuell betalning som du har gjort avseende sådan vara.


12. Bilder
Vi jobbar hårt med våra bilder för att återge färgen på ett korrekt sätt. Du informeras härmed om att färger och nyanser kan skilja sig åt mellan bild och verklighet. Alla bilder ser olika ut på olika skärmar och plattformar. Skicka efter ett tygprov om du önskar vara säker på nyansen eller kvalitet.



13.1 Ångerrätt
Du har som kund hos oss i egenskap av konsument 14 dagars ångerrätt*, vilket innebär att du har rätt att ångra din köpta vara utan att ange skäl för detta inom 14 dagar från mottagandet av varan (*Ej returrätt på metervaror. Genom att köpa metervaror, godkänner du att det inte finns ångerrätt för sådana varor). Du har rätt att öppna förpackningen för att undersöka varan, för att fastställa varans funktioner och egenskaper.


13.2 Utövande av ångerrätt: Meddelande om utövande av ångerrätt ska lämnas till oss inom 14 dagar från att du mottagit din leverans. Om du vill utöva din ångerrätt, ska du skriftligen informera oss om det via e-post: info@emilixfabrics.se eller per post till följande adress:
Returadress:
Emilix Fabrics
Storgatan 10
33171 Forsheda

Om du väljer att nyttja din ångerrätt, ska varorna bli returnerade till oss, på valfritt sätt och väl emballerade, senast inom 14 dagar från den dag du meddelat oss att du vill utöva din ångerrätt.


13.3. Återbetalning vid utövad ångerrätt:
Om ångerrätten är tillämplig och du inte begär en ny vara, kommer vi att återbetala ordersumman för de returnerade varorna. Leverans kostnader (ej returfrakt) återbetalas enbart om kunden returnerar hela ordern. Vi har rätt att genomföra återbetalningen först efter att vi mottagit varorna eller efter att du bevisar för oss att varorna har returnerats. Återbetalningen sker på samma sätt som vid betalningen. Om en värdeminskning har inträffat på grund av din hantering av de returnerade varorna, har vi rätt att göra avdrag/debitera för värdeminskningen.


13.4 Returfrakt:
Du ansvarar för retur kostnaderna vid utövande av ångerrätt. Vi kan skicka dig en retur sedel om du begär det, och då lämnar du in paketet på samma ställe som du hämtade paketet på. Returfrakten kostar vid sådana fall 89 SEK inom Sverige.
Du kan själv lösa returfrakten, paketet ska skickas direkt till oss som företagspaket. Varorna ska returneras i gott oförändrat skick och väl emballerade. Spara inlämningskvitto, då du är ansvarig för försändelsen. Vi har inte möjlighet att hämta ut paket på utlämningsställe. Returer som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut.


14.1 Reklamation
Konsumenter har rätt att reklamera fel eller brister i varor inom tre (3) år räknat från mottagandet av varan, under förutsättning att konsumenten meddelar säljaren om felet eller bristen inom skälig tid efter att det upptäckts. Om en reklamation görs inom två (2) månader från det att konsumenten upptäck felet, anses reklamationen alltid ha inkommit inom skälig tid.

Du ska meddela fraktskador omgående för att vi ska kunna göra en reklamation mot leverantören.

Om en vara skulle defekt eller fel levererad kontakta oss på info@emilixfabric.seså hjälper vi dig. Avhjälpandet ska ske inom skälig tid. Säljaren har alltid rätt att laga eller om leverera en vara utan att behöva motivera detta. Vi kan ersätta dig med en ny felfri vara alternativt återbetalar er för varan, samt skickar dig en retur fraktsedel för den felaktiga varan. Vi står för alla kostnader inklusive returfrakt när det gäller skadat eller felaktigt gods vid godkänd reklamation. Vid fel av väsentlig betydelse kan Köparen ha rätt att häva.

Vid en eventuell tvist som löses av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN)(www.arn.se) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR)(ec.europa.eu/consumers/odr), följer vi alltid ARN eller EU ODR:s rekommendationer.

Om du vill reklamera en vara, ska du packa med en beskrivning av varför du vill reklamera, samt order nummer.


14.2 Återbetalning:
I första hand sker en ny försändelse av korrekt vara
Vid reklamation där kund ej begär ny vara kommer vi återbetala ordersumman eller makulera fakturan inom sju (7) dagar från det datum som den returnerade varan mottagits. Återbetalning sker genom samma metod som du använde vid betalningstillfället, om inte annat särskilt avtalas mellan oss.


15. Villkorsändringar:
Vi har rätt att när som helst uppdatera och ändra dessa Villkor vid behov. Exempelvis kan det ske för att förtydliga innehållet, vid erbjudandet av nya varor eller tjänster, om det är påkallat på grund av lagändring, myndighetsbeslut, förordningar eller om det är påkallat av tekniska- eller säkerhetsmässiga skäl. Eventuella ändringar träder i kraft i samband med att ändringarna har blivit publicerade i Webbutiken och behöver inte meddelas i förväg, såvida inte ändringarna väsentligen påverkar dina rättigheter eller i övrigt kräver ditt samtycke.

Om ändringarna väsentligen påverkar dina rättigheter eller i övrigt kräver ditt samtycke, träder sådana villkorsändringar i kraft trettio (30) dagar efter att de har kommunicerats till dig. Om du fortsätter att använda de tjänster vi tillhandahåller trettio (30) dagar efter att ändringarna har kommunicerats till dig, innebär det att du godkänner de uppdaterade villkoren. Den senaste versionen finns alltid publicerad på vår Webbutiken.


16. Webbutiken:
Vi har rätt att när som helst fritt ändra Webbutikens design, layout, innehåll, funktioner och liknande, utan att meddela det i förväg. Detta gäller även om sådana ändringar innebär ändrad användarupplevelse.


17. Tjänster:
Vi har rätt att när som helst, utan föregående meddelande därom, erbjuda nya tjänster, förändra utbudet av våra varor och rätt att upphöra med tillhandahållandet av varorna och/eller Webbutiken.

Share by: